Jednou z vÄ›cÃ, kterých si každý národ vážà snad nejvÃce a kterých si jeho obyvatelé cenÃ, jsou unikátnà zvyky a tradice, které se zde praktikujÃ. Z nich je zajÃmavé to, že každá zemÄ› má své vlastnÃ, pÅ™ÃpadnÄ› má nÄ›jakou vlastnà variaci oslavy hojnÄ› rozÅ¡ÃÅ™eného svátku. StaÄà jen pomyslet na naÅ¡i velikonoÄnà pomlázku Äi vánoÄnÃho smaženého kapra.
Â
Je pochopitelné, že tyto zvyklosti jsou pro mnohé lidi zdroj hrdosti a pýchy. Nenà tedy divu, že se je snažà chránit a udržet v původnà podobě. Tomu se ostatně snažà napomoci i vláda, která si tak chce nahnat politické body. Je však otázkou, zda je to vždy dobrý nápad, a zda je to vůbec možné.
Â
Â
MusÃme si totiž uvÄ›domit, že naÅ¡e hodnoty i cÃle se v průbÄ›hu Äasu mÄ›nÃ. NapÅ™Ãklad sedlák ve stÅ™edovÄ›ku asi nesnil o tom, že se stane uÄencem, kdežto dnes má pÅ™Ãstup ke vzdÄ›lánà kdokoliv, nejen dÄ›ti, ale také dospÄ›lÃ. Ve vÄ›tÅ¡inÄ› pÅ™Ãpadů navÃc zadarmo. Nenà tedy divu, že se naÅ¡e priority zmÄ›nily.
Â
PÅ™esto se snažÃme udržet si své zvyklosti jako živoucà odkaz minulosti. Jen málokomu vÅ¡ak docházÃ, že zdaleka ne vÅ¡echny zvyky a tradice skuteÄnÄ› stojà za to, aby byly zachovány, nehledÄ› na fakt, že se stejnÄ› organicky proměňovaly v průbÄ›hu Äasu. Snažit se je rigidnÄ› udržet je tedy znaÄnÄ› kontraproduktivnÃ.
Â
Â
Problém je vÅ¡ak v tom, že lidé jsou z velké Äásti znaÄnÄ› konzervativnà tvorové. Pokud se na nÄ›co mohou spolehnout, dodává jim to pocit jistoty a vnitÅ™nÃho bezpeÄÃ. Jsme zkrátka stvoÅ™enà zvyku, a pokud jsme zvyklà dodržovat urÄitou tradici, pak je pochopitelné, že se jejà zmÄ›nÄ› bránÃme. A to i v pÅ™ÃpadÄ›, že z dneÅ¡nÃho pohledu nejen nemá smysl, ale také je pÅ™i nà nÄ›komu ubližováno, aÅ¥ už ÄlovÄ›ku Äi zvÃÅ™eti.
Â
Proto bychom se mÄ›li osvobodit od tÄ›chto starých dogmat a snažit se najÃt nové cesty a způsoby, jak daný svátek oslavit. Věřte totiž, že naÅ¡im pÅ™edkům je dnes úplnÄ› jedno, zda onu tradici zachováme v původnà podobÄ› Äi nikoliv.